viernes, 19 de diciembre de 2014

Taxonomia de Bloom

Una segona manera (la primera que hem vist és la que fa referència a les metàfores de Charles Crook) és la que ens aproxima a l'activitat intel·lectual que és desenvolupa a partir de les diferents tasques que podem fer amb l'ús de les TIC.

Aquesta classificació parteix de la que Benjamin Bloom i altres col·laboradors (1956)  van fer per classificar les activitats educatives i que és coneix com taxonomia de Bloom. Una de les seves aportacions va ser que aquestes estaven graduades de més senzilles a més complexes.

Dels tres dominis d'activitats educatives que és van definir: Domini cognitiu, afectiu i psicomotor, en aquest post parlarem del domini de les habilitats cognitives ja que va ser el que posteriorment, l'any 2000, és va revisar, incorporant les accions en forma de verbs com a fonament de les capacitats.

Podem veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom formulades originalment  i les formulades l'any 2000 en la imatge següent:





Extret de http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/





Domini cognitiu
La cognició es basa en les següents habilitats (de menys a més complexitat):

-Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
-Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
-Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
-Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
-Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar, detectar i provar.
-Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar

Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia va ser revisada per passar a “digitalitzar-la”. Aquí neix la taxonomia de Bloom Digital.

Domini afectiu

S'inclouen aquells objectius que fan referència a actituds, valors i elements de judici que exigeixen una correcta adaptació.Bloom i els seus col·laboradors, han dedicat una bona part de les seves reunions per aconseguir una classificació dels objectius corresponents en aquest aspecte. Afirmen que es tracta d'una tasca plena de dificultat i que encara no ha estat del tot finalitzada. A més, el professorat no sembla tenir unes idees ben definides sobre les experiències d'aprenentatge que siguin les més convenients per arribar aquests objectius relacionats amb els sentiments i emocions.

Domini psicomotor

S'inclouen aquells objectius que es proposen el desenvolupament muscular o motor, certes manipulacions de matèries o objectius, o certs actes que exigeixen una coordinació neuromuscular. Aquest domini comprèn els següents nivells:
-Percepció
-Disposició
-Mecanisme
-Resposta complexa
-Adaptació
-Creació

Per acabar, m'agradaria compartir un vídeo amb vosaltres que m'ha semblat molt interessant sobre la Taxonomia de Bloom:






Fonts d'informació: http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/ i apunts a classe

No hay comentarios:

Publicar un comentario