Charles Crook proposa quatre tipus de metàfores alhora de realitzar un joc a través de l'ordinador:
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora
es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional
d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge
realitzat per l'estudiant.
Aquest tipus
d'interacció també es pot donar entre un alumne i un ordinador:
l'ordinador inicia, l'alumne respon i
l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle
En la creació de programes tutorials es té
present d'una banda la individualització del procés d'aprenentatge i la
formulació de preguntes "a mida" i, d'una altra, la presentació
d'informació significativa que ajudi l'alumne a avançar.
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió
de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la
màquina i no a l'inrevés. Papert, com Piaget, resalta la importància dels
processos de descoberta i parteix de que ensenyar prematurament impedeix que el
nen descobreixi, inventi i construeixi. El mestre, segons aquest model,
quedaria relegat a un segon pla.
Extret de http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/ |
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials.
Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en
els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són
sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no
afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el
cas del Logo.
Ex: http://www.xinxeta.com/xinxetaframes.htm
Extret de http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/ |
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador
com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també
es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge,
les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien
d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.
Per acabar, m'agradaria posar un exemple de cada metàfora. Tot tenint en compte l'edat de cada infant es pot realitzar una activitat diferent:
Fonts d'informació: Apunts de classe i bloc del docent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario