Té carecterístiques
de la llengua oral i la llengua escrita.
è
Trets
contextuals:
-Caràcter no
universal i aprenentatge escolar: Caràcter no universal perque parlem d’unaltre
llengua oral, no d’àmbit familiar ni privat. No es desenvolupa de manera
espontània. I en l’aprenentatge escolar, hi ha un aprenentatge específic.
-Acústica, efimera
i produïda en temps real: Acústica ja
que ve per el canal audtiu, efímera ja que la vida és curta i la paraula se
l’endú el vent. I produïda en temps real vol dir sobre la marxa.
-Context compartit,
amb una comunicació relativament unidreccional: Comparteix l’espai físic i
permet interectuar (perme una interectuació que per l’escrit no ho permet.
è
Trets
textuals:
-Formal i
generalment monologada
-Informatica,
planificada i de tema sovint especialitzat: Es planifica l’estructura.
-Repetitiva i amb
una intervenció fonamental dels llenguatges no verbals (és a dir, acompanyen i
matissen el què diem): L’escrit no és efimer i per tant el lector pot tornar a
rellegir-lo però en el llenguatge oral quan un bon comunicador vol ser eficaç
en el seu objectiu sap que ha d’anar repetint les paraules claus en diferents
moments. Tampoc no cal repetir la paraula, pero si el concepte en si.
è
Trets
lingüístics:
-Paper fonamental
dels trets suprasegmentals:
·Volum
·To
·Ritme
Aquests trets tenen
un paper molt important en la transmissió del missatge, ja que un comunicador
eficaç hi juga amb aquests trets.
-Ocurrència
d’elements díctics, interrogacions, exclamacions, interjeccions, anacoluts,
el·lipsis, canvis de direcció sintàctica, etc..: Els elements díctics són els
que podem referir amb la referència d’espai i temps. Anacoluts: faltes de
sintaxis, faltes gramaticals de no concordança..
-Correció normativa
i ús de la varietat estàndard: La normativa afecta la oral. La normativa és la
varietat estàndard.
-No hi ha un
model de llengua oral sinó que depend de la situació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario